ABSTRACT
SOCIAL CONSTRUCTION OF GENDER IN THE INSTRUCTIONAL PROCESS OF PJKR DEPARTMENT FIK UNY
By:
Wilian Dalton
04601241060
This research is a qualitative research developed subjectively with a female inside view, aimed at understanding the social construction of gender in the instructional process of PJKR department FIK UNY.
The method employed is in-depth interview. The population of research is all female students of PJKR department. This research avoid generalization, so it does not use sampling method. The subject of research is respondents fulfilling the determined criteria.
The result shows that there are two types of female students in instructional process of PJKR department FIK UNY, they are feminine and tomboy female students. Both faced inequality caused by social construction of gender. This inequality is manifested in detrimental stereotyping, discrimination against tomboy female, subordination, violence, and double standard against female.
ABSTRAK
KONSTRUKSI SOSIAL GENDER DALAM PROSES
PERKULIAHAN PRODI PJKR FIK UNY
Oleh:
Wilian Dalton
04601241060
Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif, dikembangkan secara subyektif dengan pandangan dalam dari perempuan, bertujuan untuk mengetahui bentuk konstruksi sosial gender dalam proses perkuliahan prodi PJKR FIK UNY.
Metode yang digunakan adalah wawancara mendalam. Populasi penelitian adalah seluruh mahasiswa perempuan prodi PJKR. Penelitian ini tidak melakukan generalisasi, sehingga tidak terikat dengan metode sampling. Subjek penelitian adalah responden yang memenuhi kriteria yang telah ditetapkan sebelumnya.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat dua tipe mahasiswa perempuan dalam proses perkulihan prodi PJKR FIK UNY yakni mahasiswa perempuan feminin dan mahasiswa perempuan tomboy. Keduanya mengalami ketidakadilan yang disebabkan oleh konstruksi sosial gender. Manifestasi ketidakadilan tersebut antara lain; stereotipe yang merugikan, diskriminasi terhadap perempuan tomboy, subordinasi, kekerasan, dan standar ganda terhadap perempuan.
(lebih jauh, hubungi Perpustakaan FUK UNY)
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar